Materiāls izdrukāts no www.upb.lv         
 

  

| 20. 12. 2012 | Jaunajā Latvijas Architektūra decembra žurnālā par dzīvesstila noliktavu BigFish.LielāZivs [Latvijas Arhitektūra]

Stāvot pie nesen atvērtā BIGFISH, atbilstoši objekta noteiktajai sarunvalodai secināju: ”Next level.” Autors jaunbūvi prezentē kā estētiska konstruktīvisma ēku, kura atrodas dzīvesstila noliktava.

 

Brīvības iela ir maģistrāle, pa kuru Liepājā iebrauc lielākā daļa viesu no citām Latvijas malām, mūsdienās - arī no ārvalstīm. Padomju laikā ielas posms no pilsētas robežzīmes līdz iekšpilsētas sajūtai Jaunliepājas 19. un 20. gs. mijas kvartālos augu diennakti dunēja un kūpēja proletāriski vienotā vēstījumā par smagi slepenas industrijas plašumiem. Tagad pilsētas uvertīrai te pulcējas lieltirgotāju un pakalpotāju objekti, kuru savstarpējā sakaņa ir vāja, kaut individualitāte palaikam jaušama tikai firmas krāsu salikumā vai starptautiski pazīstamu logo spēja iznirt no globālās zemapziņas ikkurā laikā vai vietā.

 

Aplūkojamā zivs šai ainavā iederas, kaut daudzējādā ziņā atšķiras no pārējām. Uz Jaunliepāju, tostarp Brīvības ielu, motorizētie mūsdienu liepājnieki dodas pēc mašīnām, traktoriem, būvmateriāliem un sortimenta "viss mājai" precēm. Lai gan vairumā pērkošie savām būvēm nepieciešamo, visticamāk, meklē tiešsaistē ar ražotājiem, pārdošanas bāzes atrašanās sortimenta trasē noteikti nekaitē.

 

BIGFISH atrodas Brīvības ielas dienvidu pusē. Kustības virzienā no pilsētas centra iebrauktuve teritorijā izbūvēta no dalošās joslas ar labo pagriezienu, bet pretējā virzienā braucošie te var griezties no Cukura ielas. Apmēram 75 metrus garā objekta dienvidu pusē izvietots ap 500 kvadrātmetru platībā apjumts saimniecības pagalms, caur ko notiek piegādes un apkalpe. Šeit grupējas arī personāla ieejas ar tiešu piekļuvi telpām no āra gan pirmajā, gan otrajā stāvā, blakus atrodas dienesta automašīnu stāvvietas. Pārējā teritorijā ap ēku iekārtota apmeklētāju vajadzībām, galvenokārt kā stāvvietas.

 

Dzīvesstila noliktava apmeklētājiem paveras pilnā garumā un augstumā, kas ieejas apjomā ir virs 10 metriem, zemākajos ap 6,5 metriem. Pirmā ienācēju sagaida "H&L" Studija, kas piedāvā flīzes un AILE Grupas ražotos logus un durvis, kā arī žalūzijas u.c. sortimentam piederīgo, tālāk - uzņēmumu "Direct Paint Outlet" krāsu pasaule, bet pašā dziļumā daļa platības vēl brīva. Pirkt iespējams gan vairumā, gan mazumā, pārdomu un pārrunu gaitu veicinās "Vīna Studijas" klātbūtne... Un vēl divstāvu ēka ēkā - daļēji ārpusē UPB Inženieru birojs ar 20 darba vietām, noliktavu darbinieku biroji, personāla telpas, kā arī neliela zālīte apspriedēm vai semināriem.

 

Skaidrs, ka BIGFISH piederību citādās arhitektūras paraugiem visupirms nosaka objekta plastika un materialitāte - noliktava ir slīpu, šķietami citcitā iemauktu stikla paralēlskaldņu kompozīcija, kuras lielākā un caurspīdīgākā elementa dienvidu pusē iebīdīts kontrastējoši blīvs biroju un personāla telpu apjoms ar kvadrātisku lodziņu šūnojumu un koka apdari. Lai gan to visu nu sauc par lielo zivi, tikpat labi tas varētu būt rags, kas veidojas, dāsni citu pēc citas izberot dažādu preču(produktu) kastes. Vai - atvilkņu ermiņika. Vai - metamo kauliņu veiksmīga kombinācija, pie kuras vedis gadiem ilgs treniņš. Bet klientam, protams, jāpiedāvā lielais loms...kurš labsirdīgs bija, mazo zivi tikai drusku pabaidīja, tūdaļ neaprija.

 

Lai kāda būtu romantiskā iecere, tādu joku racionāli var atļauties tikai tad, ja visos realizācijas posmos ir pašu uzņēmuma garantēts intelektuālais un materiālais potenciāls. Formas plastiku tiklab ārējā veidolā, kā iekštelpā uzsver materiālu lietišķais, vietumis pat robustais lakonisms - gaiša betona grīda, asfaltpelēkas metāla konstrukcijas, stikls, stikls, stikls... Smalki rievotu koka dēļu apdarē ietverts komandas bloks, telpām ir akustiskie fibrolīta plātņu griesti, bet dažam palīgkambarim priekšā vien smagi melns plastikāta aizkars - nekā lieka. Kā zināms, vizuāli vienkāršus materiālus elegantā kopumā pārvērš tikai katras lietas, vietas un detaļas izpildījuma kvalitāte. Tās te netrūkst.

 

Tie, kas apmeklējuši ēku gandrīz tukšu, mēdz uzsvērt slīpo ārsienu mānīgo iedarbību uz telpas vestibulāro uztveri - pilnīgi visiem šķitīs, ka slīpa ir horizontālā grīda vai galda virsma, bet jūtīgākajiem pat sagriezusies galva. Lielajām slīpo apjomu telpām piepildoties ar daudziem preču plauktiem, stendiem un kārbu krāvumiem, acu līmenī nu dominē horizontālās un vertikālās līnijas, plaknes un telpiskie objekti, kas nolikuši telpu pie vietas - tagad slīpuma ilūziju saglabājusi vienīgi grīda krāsu veikala daļā, turklāt tikai atsevišķos rakursos.

Ēkas pašreklāmas stratēģijas kompleksajā piedāvājumā līdz ar arhitektūras un būvniecības pārliecinošo spēku līdzdarbojas arī UPB jau Pulvera ielas industriālā parka ēku noformējumā izmantotais paņēmiens - lielizmēra uzraksti uz fasādēm, šajā gadījumā matēti burti uz stikla, kas informē par sortimentu, bet ieejas pusē arī par darba laiku. Klasiski lakonisks telpisku gaismotu burtu bloks virs galvenās ieejas iezīmē objekta nosaukumu, tomēr galvenais BIGFISH āķis ir apjoma nakts gaismojums, kura tehniskais izpildījums neapšaubāmi raisītu interesi gaismošanas speciālistos, bet krāsainība un brīnumainais mirdzums vienkārši priecē katru.

 

Iekštelpā noteikti vēlos atzīmēt krāsu tirdzniecības daļas praktisko izkārtojumu un noformējumu, īpaši - preču grupu apzīmējumus un aprakstus, kas katram ērti un ātri atrodami uz grīdas. Cilvēka anatomiskā īpatnība, raugiet, ir tāda, ka vieglāk skatīties uz leju nekā ar atliektu kaklu klupdamam, krizdamam nodomātās preces atrašanās vietu pēc gaisā pakārtajām norādēm meklēt, kā diemžēl nākas darīt vairākumā lieltirgotavu.Un vēl - reklāmas un informācijas sistēma fasādēs un interjeros ir stilistiski vienota, kaut, kā izrādās, atsevišķus elementus izgatavojuši vairāku dizaina firmu pārstāvji - UPB korporatīvais stils acīmredzot ir gan stabils un skaidrs, gan atvērts jaunām iespējām.

 

Avots: Latvijas Arhitektūra

Teksts: Gunta Šnipke

Foto: Gints Astičs

 
 
 
    Izdrukāt